11.09.2008

Deney başladı ama kafalar hala karışık ,cern

Deney başladı ama kafalar hálá karışık


Yeliz ÖZ / CENEVRE



İsviçre - Fransa sınırındaki Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN’in büyük deneyi başladı. Ancak, Cenevre’de konuştuğumuz hemen herkesin kafası hálá karışık.

BÜYÜK deney öncesi Cenevre’nin en çok satan gazetesi "Tribune de Geneve" ’CERN’in makinesi dünyayı değiştirecek’ manşetiyle yayınlandı. Tribune de Geneve gazetesine önceki gün konuşan CERN Direktörü Dr. Robert Aymar ise sakinliğini koruyor. LCH’nin gücüne ve keşif kabiliyetine güvendiğini vurgulayan Dr. Aymar, "Korkuyor musunuz?" sorusuna "Beş yılımı bu işe verdikten sonra gördüklerime dayanarak açıkça söylüyorum ki herhangi bir şüphem yok. CERN’de çok değerli bir ekiple çalışıyoruz ve bu deneyin işe yarayacağını düşünüyorum" yanıtını verdi. Dr. Aymar, "LHC’de bir hata oluşur da hiç bir şey bulamazsanız ne olacak" sorusuna ise "LHC bizim dünyaya bakışımızı genişletmek üzere geliştirildi. İnsanlığın bilincini artıracak. Amacımız tek şey bulmak değil çünkü biz sadece bir şey aramıyoruz, birçok şey arıyoruz mutlaka bir şeyler bulacağız" dedi.

Deney öncesi üniversite öğrencileriyle, burada yaşayan Türklerle, İsviçre ordusundan askerlerle konuştuk ve konuştuğumuz hemen herkesin kafasının son derece karışık olduğunu gördük. "Büyük deneyden korkuyor musunuz?" sorusuna verdikleri yanıtlar şöyle:

Tesauri Claise Lise (60 yaşında-Cenevre doğumlu. 23 yıldır Cenevre-Versoix’da pansiyon işletiyor) Aslında anlatılanlara inanmak istemiyorum çünkü çok korkunç. Korkuyor muyum? Korkmuyorum. Fakat CERN’deki bilim insanları sonuçta iyi bir şeye ulaşacaklarını söylüyorlar. Atom da keşfedildiğinde heyecan vericiydi, mükemmel diye tanıtılmıştı. Ama atomu kullanarak geliştirilen atom bombası felaket getirdi. Bu deneyin sonucunda bulacakları madde ya da enerji iyi yollar için mi yoksa insanlığa zarar vermek için mi kullanılacak? Bu soru cevaplanmalı.

Jaspal Mohammed (19 yaşında Cenevre Üniversitesi’nde Uluslararası İlişkiler okuyor) Çok korkmuyorum ama spekülasyonlar karşısında kafam karmakarışık. Kara deliklerin dünyayı yutacağı söyleniyor, bunun gerçekleşeceğine inanmıyorum hatta bilim insanlarının dünyaya bunu yapacaklarına inanmak istemiyorum.

Joel Buntschu (24 yaşında İsviçre ordusunda asker. Zürih’te yaşıyor. Bilişim uzmanı) Deneyle değil sonucuyla ilgileniyorum. Sonucu tabii ki bilmiyoruz ama heyecan veren de bu. Kara delik olasılığından çok korkmuyorum. Belki bu deneyle bilişimde ya da orduda işimize yarayacak yöntemler bulunur.

İbrahim Akbaba (50 yaşında Makine Mühendisi, 28 yıldır Cenevre’de yaşıyor. Kebap İstanbul’un sahibi) Niye korku olsun ki, dünyada bütün kullandığımız araç gereçler, deneylerle elde edildi. İlahi bir güç değil. Bunu yapan insanlar, dünyayı ayakta tutan, sana bana yaşam kolaylığı sağlayan tüm aletleri bulan insanlar. El yordamıyla bir şey yapılmıyor, bilimsel bir deney bu.

Mathiew Poncet (19 yaşında Cenevre Üniversitesi’nde Güzel Sanatlar okuyor) CERN’dekilerin hepsi çılgın. Kara deliklerin açılacağını bile bile bu deneyi yapıyorlar. Daha yaşacak çok zamanım var. Bu insanların bizi öldürmesine izin verilmemeli.
http://www.hurriyet.com.tr/dunya/9861403.asp?gid=0&srid=0&oid=0&l=1

Hiç yorum yok: